28 grudnia, 2023

Jak zrobić własny podcast?

W tym artykule dowiesz się jak zrobić własny podcast - opowiemy o sprzęcie którego potrzebujesz, programach do montażu, możliwościach publikacji i wielu innych kwestiach, które będą bardzo przydatne dla osoby, która chce rozpocząć przygodę z własnym podcastem.

Wybierz niszę dla swojego podcastu

O niszy można myśleć jak o specjalizacji, w której będzie działał Twój podcast. Wybór niszy bezpośrednio wpłynie na tematy, jakie będziesz poruszać na swoim podcaście, czyli jaki typ podcastu będziesz prowadzić.

Nisz podcastowych są setki, dlatego nie będziemy tutaj wszystkich wypisywać. Do najpopularniejszych należą nisze: biznesowe, dotyczące konkretnych umiejętności i zawodów, branż, czy też rozrywki (filmy, książki, gry etc.).

Wybór tematu dla Twojego podcastu to nie tylko kwestia zainteresowań; to szansa, aby połączyć Twoją pasję z wiedzą. Znalezienie niszy, która Cię ekscytuje i w której czujesz się kompetentny, jest kluczem do stworzenia treści, które będą rezonować z Twoją publicznością. Bądź autentyczny i unikalny – Twoi słuchacze to docenią

Możesz na przykład zrobić podcast o branży, w której działa Twój biznes, czy też konkretnej umiejętności np. copywritingu, czy programowania.

My też prowadzimy podcast o tym jak tworzyć podcasty!

Mapowanie grupy docelowej

Po wyborze niszy, kolejną kwestią jaka z niej wynika jest grupa docelowa, czyli typ osób, które będą zainteresowane Twoim podcastem (w gruncie rzeczy są to Twoi przyszli słuchacze). Zdecydowanie warto szczegółowo określić to kim jest Twoja grupa docelowa, ponieważ bardzo pomoże to w planowaniu przyszłych treści.

Zrozumienie ich potrzeb, zainteresowań i wyzwań, z którymi się mierzą, pozwoli Ci tworzyć treści, które trafią w samo sedno ich oczekiwań. Twój podcast powinien być jak most łączący Twoją wiedzę z ich ciekawością. Dzięki takiemu podejściu o wiele łatwiej zaplanujesz i stworzysz treści, a jednocześnie będą one bardziej wartościowe dla osób, którym chcesz pomóc swoim podcastem.

Przeprowadź badanie rynku

Po wybraniu niszy i stworzeniu grupy docelowej, kolejnym krokiem jest analiza istniejących podcastów właśnie w tej niszy, którą wybierzesz. Jest to ogromna skarbnica wiedzy, ponieważ już na samym początku zobaczysz jak robi to konkurencja i możesz się nimi zainspirować.

Przy okazji badania rynku zastanów się i koniecznie wypisuj:

  • Co możesz zrobić lepiej niż obecne podcasty w Twojej niszy
  • Jakie tematy porusza konkurencja
  • W jaki sposób konkurencja promuje swój podcast

Dzięki temu łatwiej będzie Ci wystartować ze swoim własnym podcastem. Warto jednak pamiętać o tym, że konkurencja powinna służyć zdobyciu informacji - nie należy ich jednak kopiować jeden do jednego. O wiele lepszą opcją jest tworzenie podcastu według swojego uznania, używając własnej wiedzy i doświadczenia.

Strategiczne planowanie treści podcastu

Stworzenie spójnego planu odcinków to podstawa. Zdecyduj, jak często będziesz publikować i jak długie będą Twoje odcinki. To nie tylko utrzymuje Twoich słuchaczy w niecierpliwości, ale także pomaga Ci w organizacji pracy. Dodatkowo, warto pamiętać o tym, że dyscyplina i konsekwentna publikacja podcastów to klucz do sukcesu. Harmonogram pomaga w jej utrzymaniu.

Podczas planowania treści w podcaście, zastanów się również, czy chcesz bardziej skupić się na wywiadach z ekspertami, czy wolisz samodzielnie dzielić się swoją wiedzą ze słuchaczami. Zawsze możesz to połączyć.

Przy okazji - oprócz samych tytułów podcastów, czy zapraszania gości, warto od razu tworzyć scenariusz takiego odcinka, dzięki czemu unikniesz przerw i ograniczysz ilość potrzebnej później postprodukcji (np. wycinania ciszy).

Sprzęt potrzebny do zrobienia podcastu

Pierwszym i oczywistym sprzętem, jakiego potrzebujesz jest mikrofon. O mikrofonach stworzyliśmy osobny artykuł, który bardziej rozwija ten temat: Jaki mikrofon wybrać do podcastu? Tanie i profesjonalne propozycje.

Kolejną kwestią jest kamera (jeśli przy okazji nagrywania podcastu chcesz od razu nagrywać siebie). Tutaj trzeba sobie również odpowiedzieć na pytanie dotyczące formy podcastu - czy będziesz zapraszać gości do specjalnie przygotowanego studia, czy może będziesz tworzyć podcast w formie “talking head”? Każda forma wymaga innego sprzętu, jego ilości i specyfikacji.

W przypadku kamer - również przygotowaliśmy specjalny artykuł, który pomoże Ci wybrać odpowiednią w zależności od Twojego budżetu i potrzeb: Jaka kamera do podcastu? [8 Propozycji] - Aparaty i Kamerki Internetowe.

Oprogramowanie do nagrywania i edycji podcastu

Oprócz sprzętu takiego jak mikrofon i kamera, będziesz również potrzebować programu do nagrywania i edycji swojego podcastu.

Jeśli chodzi o nagrywanie - zarówno wywiady stacjonarne i online, jak i solo podcast - wszystkie potrzebne informacje znajdziesz w tym artykule: Jaki program wybrać do nagrywania podcastu.

W przypadku dźwięku, w zupełności wystarczy Ci program Audacity, który jest darmowym rozwiązaniem. Dzięki niemu usuniesz szumy, ciche fragmenty, nieudane zdania i inne tego typu niechciane elementy.

Jeśli będziesz łączyć dźwięk i obraz z kamery - w tym przypadku będziesz potrzebować programu do edycji filmów. Świetnym rozwiązaniem jest program Adobe Premiere Pro, jednak jest to dosyć kosztowna inwestycja. W przypadku darmowych programów do obróbki filmów, możesz spróbować programów Lightworks, Shotcut, iMovie, czy HitFilm Express.

A jeśli chcesz zlecić montaż filmów - z przyjemnością się tym dla Ciebie zajmiemy!

W tym celu skontaktuj się z nami już teraz - Kontakt.

Publikacja zrobionego podcastu

Ostatnią kwestią, którą trzeba wykonać, gdy pierwszy odcinek Twojego podcastu będzie już gotowy jest oczywiście jego publikacja.

W tym celu na samym początku wybierz platformę hostingową. Czy to Anchor, Spreaker, Podbean, YouTube, czy inną – ważne, by oferowała nie tylko przestrzeń, ale i narzędzia do analizy i promocji Twoich treści.

Nic nie stoi na przeszkodzie publikacji podcastu również na swojej stronie i jednocześnie na innych platformach. Dzięki temu dotrzesz do większej liczby odbiorców.

Może Cię również zainteresować: Podcast na YouTube - kompletny poradnik dla twórcy.

Może również Cię zainteresuje

crossmenu