22 lutego, 2024

Gdzie opublikować swój podcast?

Własny podcast zdecydowanie warto jest publikować wszędzie gdzie to tylko możliwe. Poniżej znajdziesz wszystkie platformy na jakich możliwa jest publikacja własnego podcastu wraz z rozróżnieniem na formę wyłącznie audio, jak i audio + video. 

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować okładkę podcastu i publikować formę audio z tą właśnie okładką zamiast samego video. W ten sposób nawet bez nagrywania video, otworzysz się na więcej platform!

Jakiego użyć hostingu do podcastu?

Hosting podcastu to po prostu platforma, na której Twój podcast będzie się faktycznie znajdował. Po jego przesłaniu na platformę za pomocą linku RSS (feed) będziesz mieć możliwość publikacji podcastu wszędzie gdzie tylko chcesz - również na własnej stronie internetowej. Dzięki temu jej nie obciążysz, a także nie będzie konieczności przesyłania ręcznie podcastu na stronę i inne platformy.

Najpopularniejsze hostingi to:

  • Spreaker - polecamy to rozwiązanie ze względu na cenę i możliwości - można tam też trzymać swój podcast za darmo.
  • Spotify for Podcaster (dawny Anchor) - najpopularniejsze rozwiązanie, które daje ogromną ilość możliwości
  • SoundCloud - najpopularniejsze rozwiązanie wśród muzyków

Gdzie warto publikować swój podcast?

Publikowanie własnego podcastu to w gruncie rzeczy bardzo łatwe zadanie. Jeśli chodzi o platformy, na których warto to zrobić to rozróżniamy trzy najpopularniejsze możliwości, a mianowicie:

  1. Apple Podcast
  2. Spotify for Podcasters
  3. Google Podcast (YouTube Music)

1. Apple Podcasts (iTunes)

Aby dodać własny podcast na Apple Podcast (czyli dawne iTunes) nie musisz być posiadaczem Maca, czy iPhone’a - również dobrze możesz publikować podcast na tej platformie poprzez komputer z Windowsem.

Zdecydowanie warto skorzystać z tej platformy, ponieważ po pierwsze otwierasz się wtedy na klientów marki Apple, a także Apple Podcast zapewnia dystrybucję Swojego podcastu w wielu innych miejscach. Dzięki temu otwierasz się na znacznie większą grupę odbiorców.

Aby to zrobić wystarczy założyć swój identyfikator Apple ID - ta usługa jest darmowa i znajdziesz ją tutaj: https://podcastsconnect.apple.com/.

Dzięki temu działaniu Twój podcast znajdzie się w większości aplikacji.

2. Spotify for Podcasters

Każdy słyszał o Spotify - jest to miejsce gdzie nie tylko znajdziesz muzykę, ale również ogromną ilość podcastów. Ze względu na popularność tej platformy - zdecydowanie warto jest tam być. Znajdziesz ją tutaj: https://podcasters.spotify.com/

3. Google Podcast (YouTube Music)

Google podcast jest również bardzo popularnym wyborem wśród Twórców. Warto jednak zauważyć, że Google Podcast zmienia się w 2024 roku na Youtube Music i właśnie tam znajdą się wszystkie podcasty z tej platformy.

Link do rejestracji: https://podcastsmanager.google.com/

Podsumowanie

Zapisując się na te trzy platformy, Twój podcast znajdzie się właściwie wszędzie. Oczywiście są jeszcze dostępne bardziej niszowe aplikacje, które wymagają osobnego zgłoszenia, jednak w Polsce są one mało popularne i mogą nie być wystarczająco wartościowe jeśli chodzi o poświęcony czas, a ilość słuchaczy.

Rozszerz grono swoich odbiorców za pomocą video i Youtube

Kolejnym miejscem, w którym zdecydowanie warto jest publikować swój podcast jest platforma YouTube. Jest ona oczywiście miejscem, gdzie można znaleźć treści video, dlatego też w tym przypadku mamy kilka opcji do rozważenia.

  1. Tworzymy okładkę podcastu i wyświetlamy go podczas całego filmu
  2. Tworzymy Audiogram i dodajemy go jako video (są to animowane słupki wizualizujące głośność dźwięków)
  3. Nagrywamy video

Najlepszą opcją jest oczywiście nagranie filmu - swojej twarzy, a jeśli zapraszamy do podcastu gości - nagrywanie obu rozmówców. Jest to najefektywniejsze rozwiązanie, ponieważ dzięki temu znacznie zwiększysz ilość osób, które będą Cię oglądać i słuchać.

Oprócz tego, nagrany w ten sposób podcast, możesz łatwo podzielić na shorty i publikować je od razu na YouTube Shorts, TikToku, Instagramie i Facebooku. Dodatkowo nawet dłuższe formy video z sukcesem zamieścisz na tych platformach, zdobywając w ten sposób jeszcze większą ekspozycję Swojego podcastu.

Platformy do publikacji podcastu w formie video

YouTube: Największa platforma wideo, idealna do publikowania treści wideo, w tym podcastów.

  • Maksymalna długość filmu: 12 h

Facebook: Możesz publikować nagrania wideo na swojej stronie Facebookowej lub korzystać z Facebook Watch.

  • Maksymalna długość filmu: 4 h

Instagram TV (IGTV): Dedykowana platforma wideo na Instagramie, umożliwiająca udostępnianie dłuższych form treści.

  • Maksymalna długość filmu: 1h

LinkedIn: Platforma biznesowa, która również umożliwia publikowanie treści wideo.

  • Maksymalna długość filmu: 15 minut

Publikowanie podcastu na własnej stronie internetowej

Posiadanie własnej strony internetowej daje ogromne możliwości ze względu na to, że:

  • Z łatwością możesz przekierować na nią ruch i Twoich fanów.
  • Masz na niej możliwość umieszczenia zapisu na newsletter i budowanie własnej bazy mailingowej
  • Możesz tworzyć artykuły branżowe - dokładnie takie same jaki właśnie czytasz
  • I wiele więcej!

Właśnie z tego powodu zdecydowanie warto rozważyć założenie własnej strony internetowej i publikacje podcastów właśnie tam za pomocą linka RRS. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ umieszczanie podcastu w ten sposób jest bardzo proste, nie obciąża strony i nie ma nawet konieczności przesyłania plików audio na stronę.

Może Cię zainteresować: Jak zrobić własny podcast?

Może również Cię zainteresuje

crossmenu