
Gdzie opublikować swój podcast?
Własny podcast zdecydowanie warto jest publikować wszędzie gdzie to tylko możliwe. Poniżej znajdziesz wszystkie platformy na jakich możliwa jest publikacja własnego podcastu wraz z rozróżnieniem na formę wyłącznie audio, jak i audio + video.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować okładkę podcastu i publikować formę audio z tą właśnie okładką zamiast samego video. W ten sposób nawet bez nagrywania video, otworzysz się na więcej platform!
Jakiego użyć hostingu do podcastu?
Hosting podcastu to po prostu platforma, na której Twój podcast będzie się faktycznie znajdował. Po jego przesłaniu na platformę za pomocą linku RSS (feed) będziesz mieć możliwość publikacji podcastu wszędzie gdzie tylko chcesz - również na własnej stronie internetowej. Dzięki temu jej nie obciążysz, a także nie będzie konieczności przesyłania ręcznie podcastu na stronę i inne platformy.
Najpopularniejsze hostingi to:
- Spreaker - polecamy to rozwiązanie ze względu na cenę i możliwości - można tam też trzymać swój podcast za darmo.
- Spotify for Creators - najpopularniejsze rozwiązanie, które daje ogromną ilość możliwości.
Jeszcze do niedawna polecaliśmy Spreaker w kontekście publikacji podcastu w formie audio, ponieważ automatycznie generował on plik mp4 i publikował go na YouTube. Niestety, ta opcja została wycofana, co daje zdecydowaną przewagę Spotify for Creators. I to właśnie ten hosting polecamy wybrać.

Spotify for Creators oferuje także dodatkowe narzędzia, które pozwalają śledzić statystyki słuchalności, analizować demografię słuchaczy i dostosowywać strategię marketingową swojego podcastu. To idealna opcja, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero zaczynają i chcą dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.
Gdzie warto publikować swój podcast?
Publikowanie własnego podcastu to w gruncie rzeczy bardzo łatwe zadanie. Jeśli chodzi o platformy, na których TWÓJ PODCAST MUSI BYĆ WIDOCZNY, to rozróżniamy trzy najpopularniejsze:
- Spotify
- Apple Podcast
- YouTube
1. Spotify
Każdy słyszał o Spotify – to jedno z najpopularniejszych miejsc, gdzie nie tylko znajdziesz muzykę, ale także ogromną ilość podcastów. Dzięki swojej ogromnej popularności i zasięgowi Spotify to miejsce, które zdecydowanie MUSISZ rozważyć jako platformę dla swojego podcastu. Jeśli zależy Ci na dotarciu do szerokiej grupy słuchaczy, to jest to punkt, od którego warto zacząć swoją przygodę z podcastowaniem.
Aby Twój podcast stał się widoczny na Spotify, wystarczy, że wybierzesz Spotify for Creators jako platformę hostingową. Po założeniu konta i wypełnieniu wszystkich niezbędnych danych Twój podcast jest gotowy do publikacji. Gdy opublikujesz pierwszy odcinek, automatycznie pojawi się on na Spotify, bez konieczności wykonywania dodatkowych czynności. Dzięki temu możesz skupić się na tworzeniu treści, a resztą zajmie się platforma.

2. Apple Podcasts
Obok Spotify, jednym z najważniejszych graczy na rynku podcastów jest Apple Podcasts – platforma, która pozwala na słuchanie podcastów wszystkim posiadaczom urządzeń Apple. Z raportu opublikowanego jesienią 2024 roku wynika, że odbiorcy preferujący treści audio wybierają Apple Podcasts w 23%, a Spotify w 20%. Co to oznacza dla Ciebie? Twoje podcasty muszą być obecne na obu tych platformach, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy słuchaczy!

Jak to uczynić? Niezależnie od tego, czy wybierzesz platformę hostingową od Spreakera, czy Spotify, procedura publikacji podcastu na Apple Podcasts będzie w zasadzie taka sama. Po opublikowaniu pierwszego odcinka na swojej platformie hostingowej, wystarczy, że zarejestrujesz swój podcast na stronie Apple Podcasts Connect, prześlesz feed RSS i po kilku chwilach Twój podcast pojawi się na tej popularnej platformie. Dzięki temu zwiększysz widoczność swojego podcastu i dotrzesz do słuchaczy korzystających z urządzeń Apple.
Aby opublikować swój podcast na Apple Podcasts, wykonaj następujące kroki:
- Wejdź w ten link: Apple Podcasts Connect.
- Zaloguj się za pomocą swojego Apple ID.
- Kliknij „Zgłoś nowe show”.
- Wybierz opcję „Add a show with an RSS feed”.
- To pozwoli Ci opublikować podcast na Apple Podcasts oraz na innych platformach obsługujących RSS.
- W kolejnym oknie podaj link do swojego RSS. Jeśli korzystasz z Spotify for Creators, link będzie wyglądał na przykład tak:
https://anchor.fm/s/e150d1c/podcast/rss
. - Zaznacz odpowiednie pole, informujące, że Twój podcast nie zawiera treści zewnętrznych (jeśli dotyczy).
- Określ częstotliwość publikacji podcastów oraz wypełnij swoje dane kontaktowe.
- Gdy wszystko będzie gotowe, kliknij Save – wtedy przycisk Publish stanie się aktywny.
- Kliknij Publish, aby Twój podcast został wysłany do Apple Podcasts.
3. YouTube
Kolejnym miejscem, w którym zdecydowanie warto jest publikować swój podcast jest platforma YouTube. Jest ona oczywiście miejscem, gdzie można znaleźć treści video, dlatego też w tym przypadku mamy kilka opcji do rozważenia.
- Tworzymy okładkę podcastu i wyświetlamy go podczas całego filmu
- Tworzymy Audiogram i dodajemy go jako video (są to animowane słupki wizualizujące głośność dźwięków)
- Nagrywamy video
Najlepszą opcją jest oczywiście nagranie filmu - swojej twarzy, a jeśli zapraszamy do podcastu gości - nagrywanie obu rozmówców. Jest to najefektywniejsze rozwiązanie, ponieważ dzięki temu znacznie zwiększysz ilość osób, które będą Cię oglądać i słuchać.

Oprócz tego, nagrany w ten sposób podcast, możesz łatwo podzielić na shorty i publikować je od razu na YouTube Shorts, TikToku, Instagramie i Facebooku. Dodatkowo nawet dłuższe formy video z sukcesem zamieścisz na tych platformach, zdobywając w ten sposób jeszcze większą ekspozycję Swojego podcastu.
Platformy do publikacji podcastu w formie video
YouTube: Największa platforma wideo, idealna do publikowania treści wideo, w tym podcastów.
- Maksymalna długość filmu: 12 h
Facebook: Możesz publikować nagrania wideo na swojej stronie Facebookowej lub korzystać z Facebook Watch.
- Maksymalna długość filmu: 4 h
Instagram TV (IGTV): Dedykowana platforma wideo na Instagramie, umożliwiająca udostępnianie dłuższych form treści.
- Maksymalna długość filmu: 1h
LinkedIn: Platforma biznesowa, która również umożliwia publikowanie treści wideo.
- Maksymalna długość filmu: 15 minut
Publikowanie podcastu na własnej stronie internetowej
Posiadanie własnej strony internetowej daje ogromne możliwości ze względu na to, że:
- Z łatwością możesz przekierować na nią ruch i Twoich fanów.
- Masz na niej możliwość umieszczenia zapisu na newsletter i budowanie własnej bazy mailingowej
- Możesz tworzyć artykuły branżowe - dokładnie takie same jaki właśnie czytasz
- I wiele więcej!
Właśnie z tego powodu zdecydowanie warto rozważyć założenie własnej strony internetowej i publikacje podcastów właśnie tam za pomocą linka RRS. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ umieszczanie podcastu w ten sposób jest bardzo proste, nie obciąża strony i nie ma nawet konieczności przesyłania plików audio na stronę.
Podsumowanie
Zapisując się na te trzy platformy, Twój podcast znajdzie się właściwie wszędzie. Oczywiście są jeszcze dostępne bardziej niszowe aplikacje, które wymagają osobnego zgłoszenia, jednak w Polsce są one mało popularne i mogą nie być wystarczająco wartościowe jeśli chodzi o poświęcony czas, a ilość słuchaczy.
Może Cię zainteresować: Jak zrobić własny podcast?