jak nagrać podcast
17 kwietnia, 2023

Ustalamy odbiorców, wymyślamy tytuł i okładkę

To jest wpis z serii: Od 0 do 100 słuchaczy. O tym jak wystartować z własnym podcastem. Całą serię znajdziecie na naszej podstronie - Stwórz własny podcast. Dzisiaj opowiemy sobie o grupie odbiorców, tytule i okładce do nowego podcastu.

W odcinku użyłem pliku, który możecie pobrać tutaj. Plik możecie dowolnie edytować.

Ustalenie grupy odbiorców podcastu

Jednym z pierwszych etapów tworzenia strategii marketingowej jest ustalenie persony, czyli konkretnej grupy docelowej, którą chcemy zainteresować naszym produktem. Podobnie jest przy tworzeniu podcastu. Musimy ustalić odbiorców, czyli do kogo chcemy kierować nasze treści. Kiedy wiesz, do kogo mówisz, wiesz też jakie tematy mogą być dla niego interesujące. To jest mega ważne, ponieważ pomaga docierać do tych osób, ale też ich zainteresować i zatrzymać przy podcaście, bo pozyskanie słuchacza to jedno, ale zatrzymanie go na dłużej to druga sprawa.

W celu wyznaczenia konkretnej grupy docelowej odpowiedz sobie na kilka pytań, które zamieszczam poniżej. Dodatkowo umieszczam odpowiedzi, żeby pokazać Ci konkretne przykłady.

1. Do kogo kieruję swoje treści?

Nasz podcast będzie skierowany do osób, które prowadzą swój podcast i chcą go rozwijać. 

2. Dlaczego moje treści mogą być wartościowe dla tych osób?

Będziemy omawiać różne sposoby promocji i rozwoju podcastu, testować, pokazywać co działa, a co nie. 

3. Co mogę dać tym osobom poza podcastem? 

Oprócz samego podcastu będziemy dawać bazę wiedzy, która będzie na naszej stronie. Dodatkowo słuchacze dostaną gotowe rozwiązania takie jak statystyki odnośnie tego co się sprawdza, a co nie. Jeżeli sprawdzimy, czy zmiana okładki w podcaście ma jakiś wpływ, to będziemy mogli to poprzeć statystykami. Możemy również organizować live'y, podczas których będziemy odpowiadać na pytania, robić burzę mózgów z osobami współprowadzącymi podcast, ale też słuchaczami. Coś na zasadzie mastermindu, gdzie będziemy się wymieniać swoimi doświadczeniami, np. jaka powinna być długość odcinków, żeby ludzie chcieli tego słuchać.

Warto rozważyć kiedy Twój słuchacz będzie tego słuchał. Jeżeli kierujesz swoje treści do przedsiębiorców, oni mogą słuchać Twoich podcastów podczas spacerów, drogi do lub z pracy. Wtedy treści mogą być trochę dłuższe, szczególnie jeżeli są to wywiady. 

Jeżeli podcast kierujesz do biegaczy, bardzo często będą go słuchać właśnie podczas biegania, co oznacza, że treści także mogą być nieco dłuższe

Osobiście chciałbym się mieścić w czasie 15-30 minut, przekazując skondensowaną wiedzę, a nie długie omawianie danego tematu. Uważam, że osoba, która chce tego posłuchać, nie potrzebuje długich przemów, tylko chce konkretnych wniosków, które będzie mogła zastosować u siebie w podcaście. 

4. Jak dotrę do swoich odbiorców?

Kolejna bardzo ważna kwestia. W naszym przypadku postanowiliśmy wykorzystać reklamę w social mediach, shorty i pocztę pantoflową wśród aktualnych klientów, który zostaną poinformowani, że w naszym podcaście będą mogli uzyskać dodatkowe informacje odnośnie produkcji podcastu.

5. Jak pozyskam pierwszych 10 i kolejnych 100 słuchaczy?

Moim zdaniem najbardziej motywujący do dalszej pracy dla twórcy jest widok przyrostu słuchaczy z odcinka na odcinek.

Pierwszych 10 słuchaczy chciałbym pozyskać wśród aktualnych klientów. Kolejnych 100 dzięki reklamom, shortom i crossowaniu z twórcami, którzy dostarczają usługi komplementarne do naszych, np. firmom, które zajmują się SEO. Uważam, że SEO i podcast są bardzo ważne i jeżeli ktoś prowadzi swoją stronę internetową, wrzuca tam transkrypcję, warto wykorzystać firmę zajmującą się SEO, żeby wyniki w wyszukiwarce były jeszcze lepsze i żeby ludzie trafiali na nasz podcast także za pomocą wyszukiwarki

Poniżej wypisałem kilka darmowych sposobów na dotarcie do nowych słuchaczy.

Zasięgi na social mediach — jeżeli masz już grupę odbiorców na Instagramie lub w innym miejscu, dużo łatwiej będzie Ci dotrzeć do pierwszych słuchaczy.

Grupy na Facebooku — to też jest bardzo fajny sposób. Znajdź grupy tematyczne zbliżone do treści swojego podcastu i informuj ich członków o swoim nowym odcinku. 

Newsletter — poinformuj odbiorców, że stworzyłeś coś nowego.

Crossowanie się z innymi twórcami — daje możliwość wymiany słuchaczy i klientów. 

Ustalenie tytułu podcastu

Na początek ustalmy, jakie cechy powinien posiadać tytuł, co musi zawierać, a czego najlepiej unikać. 

Po pierwsze, nazwa podcastu powinna być oryginalna i łatwo zapadająca w pamięć

Po drugie, tytuł nie może być za bardzo rozbudowany. Powinno mieć max. 3-4 słowa.

Po trzecie, raczej nie używaj słowa podcast w tytule. Wiem, sam to robię, ale u mnie jest to zabieg celowy, ponieważ Podkastuj to nazwa naszej firmy, więc chciałbym w pewien sposób do niej nawiązać w tytule. Staraj się wymyślić coś fajnego, świeżego, niepowtarzalnego. Nie powielaj typowych sekwencji jak: Podcast o…, Audycja o…, Porozmawiajmy o…

Dla naszego podcastu przygotowałem trzy robocze pomysły na tytuł. Pojawiły się w mojej głowie i to nad nimi się zastanawiam. Pierwszy z nich podoba mi się najbardziej, jednak nie jestem do niego jeszcze w 100% przekonany. 

Od 0 do 100 słuchaczy; PodkastUP; Rozwijaj swój podkast.

Przygotowałem kilka inspiracje, które według mnie są ciekawe i podczas przeglądania podcastów zapadły w pamięć

Angielski na wynos,

O zmierzchu, 

Sztuka poza ramami, 

Słowa mają moc, 

Sznurowadła myśli, 

Nie-winna sztuka, 

Przygody przedsiębiorców, 

Seks dobry wszystkim. 

Wydaje mi się, że każdy z tych tytułów ma w sobie coś, co mówi dość jasno, o czym jest podcast, a do tego jest oryginalny i łatwo zapada w pamięć, a to w tytule jest najważniejsze

Oczywiście tytuł możesz z czasem zmienić, jednak pamiętaj, że jeżeli nagrasz intro, w którym umieścisz nazwę i będziesz go używał od samego początku, raczej nie będziesz w stanie tego zmieniać. Trzeba będzie zrobić także nową okładkę. Pytanie, czy zmieniać okładkę także w starszych odcinkach... Najlepiej ustalić ten tytuł raz i się go trzymać. 

Dodatkowo zamieszczam link do strony, na której możesz sprawdzić, czy podcastu o takiej samej nazwie jak wymyślona przez Ciebie już czasami nie ma na rynku. To jest katalog polskich podcastów, gdzie w łatwy sposób zweryfikujesz, czy ktoś przed Tobą nie wpadł na taki sam pomysł.

Wymyślamy okładkę podcastu

Przy projektowaniu okładki dobrze się kierować kilkoma wskazówkami

Po pierwsze, pokaż siebie.

Dobrą praktyką jest pokazanie siebie na okładce, która skraca dystans ze słuchaczem i sprawia, że to Twoja osoba zachęca potencjalnego słuchacza do sprawdzenia Twojego podcastu. Osobiście chciałbym pojawić się na okładce, ale nie mam takiego zdjęcia, więc muszę je przygotować, zanim zacznę projektowanie. 

Po drugie, nie używaj słowa podcast

Staraj się nie używać słowa podcast na okładce, ponieważ będzie niepotrzebnie zabierać przestrzeń, a każdy, kto wyszukuje podcastów, wie, że co to jest, więc nie trzeba o tym dodatkowo informować. 

Po trzecie, zwróć uwagę na czytelność napisów i grafik.

Staraj się, aby napisy i elementy, które znajdują się na okładce, były czytelne nawet na małych urządzeniach, ponieważ to właśnie na telefonach słuchacze wyszukują podcastów, np. na Spotify i tam okładka nie ma takiego dużego rozmiaru, jak na komputerze podczas projektowania. 

Po czwarte, postaw na minimalizm.

Staraj się, żeby na okładce było jak najmniej elementów, co zapewni jej przejrzystość i zachęci do sprawdzenia Twojego podcastu. 

Piąte, zwróć uwagę na kolory i ich połączenie. 

Możesz posłużyć się gotowymi paletami kolorów komplementarnych, skorzystać z różnych stron internetowych, które sugerują jakie kolory najlepiej ze sobą łączyć, np. Adobe Kuler lub Colorlovers.

Ustaliłem, że u nas będzie to biały, zielony, żółty i czerwony, bo takich kolorów używamy na naszej stronie, a chciałbym, żeby ten podcast nawiązywał do naszych kolorów. 

Szóste, elementy kojarzące się z tytułem lub tematem podcastu. 

Wymyśl lub wyszukaj grafikę, która będzie najlepiej odzwierciedlać to, o czym mówisz. W naszym przypadku byłby to mikrofon, ale myślę, że mikrofon jest dość mocno oklepany i raczej go nie użyjemy. Moje pozostałe skojarzenia to wykres pokazujący wzrost, znaczek dolara, test AB, lupa, testowanie.

Z okładką jest dużo łatwiej niż z tytułem, ponieważ możemy ją sobie zmieniać dowolną ilość razy i nie ma w tym nic złego. Zmiana tytułu, którego używaliśmy w poprzednich odcinkach w intro, może wprowadzić ludzi w zakłopotanie i działać myląco. Na początku bym nie kombinował. Myślałbym o zrobieniu najprostszej okładki i ewentualnie za jakieś 10-15 odcinków ją zaktualizował, być może komuś zapłacił, żeby przygotował profesjonalną okładkę. 

Przygotowałem kilka ciekawych inspiracji, które możesz kojarzyć, ale według mojej oceny wyglądają fajne. To, co do mnie przemawia to ich czytelność, przejrzystość, a także pokazanie osób, które je prowadzą. W przypadku Żurnalisty pokazanie sylwetki bez twarzy odzwierciedla jego sposób prowadzenia podcastu, co też jest według mnie mega interesującym zabiegiem. 

przykłady okładek

Oto kilka kwestii technicznych dotyczących okładki:

  1. Kwadrat o wielkości co najmniej 1400x1400 pikseli. Maksymalnie 3000x3000 pikseli
  2. Plik graficzny w formacie JPG lub PNG
  3. Rozdzielczość 72 dpi 
  4. Przestrzeń kolorystyczna RGB.

Zadbaj, żeby okładka była jak najmniejsza (waga pliku). Możesz zmniejszyć ją np. za pomocą tego darmowego narzędzia ShortPixel.

Ostatni etap, czyli jak zrobić okładkę

Pierwszy sposób to wykorzystanie darmowego programu Canva. Uważam, że jest to najlepszy sposób, jeżeli zaczynasz i nie chcesz wydać żadnych pieniędzy na start. Canva ma do wyboru plik, który jest okładką podcastu, domyślnie ustawia rozmiar 3000x3000 pikseli, a dodatkowo ma dostępne szablony, za pomocą których można zrobić na start bardzo fajną okładkę. Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebujesz, różnorodną kolorystykę czy warianty. Wystarczy trochę pozmieniać, wstawić swoje zdjęcie i masz za darmo gotową okładkę.

Druga metoda to wykorzystanie płatnej strony Grafinity, z której korzystałem wiele razy, chociażby przy projektowaniu logo Podkastuj. Na tej stronie możesz zlecić wykonanie grafiki, za które sam ustalasz wynagrodzenie, jakie chcesz przeznaczyć za daną pracę, a od osób projektujących zależy, czy to wynagrodzenie będzie dla nich atrakcyjne, czy nie. Opisujesz, czego oczekujesz, określasz rodzaj pracy, tematykę, a także dodatkowe informacje, takie jak widełki cenowe, sposób wynagrodzenia, termin, kontakt. Umieszczasz ogłoszenie na forum, a osoby, które są nim zainteresowane, wstawiają swoje propozycje pod Twoim zleceniem. Super jest to, że dostaniesz propozycje od wielu twórców, a co za tym idzie lepsze lub gorsze projekty, spośród których możesz dokonać wyboru. Uważam, że jest to dużo lepsze opcja niż zlecanie wykonania takiej okładki jednej osobie, ponieważ wtedy dostaniesz wizję tylko tej jednej osoby, a wrzucając zlecenie na grafinity.pl będziesz miał wizję różnych osób. Dlatego jeżeli nie czujesz się dobrze w Canvie, nie masz pomysłu, a podcast ma być dla Ciebie sposobem na biznes lub pomagać w jego rozwoju, zainwestuj 100-150 zł w okładkę zaprojektowaną przez kogoś innego

Podsumowanie

Ustaliśmy grupę odbiorców, wymyśliliśmy kilka pomysłów na tytuł. Teraz pozostaje tylko wybrać jeden z nich i przygotować okładkę. Zapraszamy do kolejnych wpisów, w następnym znajdziesz tipy na temat sprzętu do nagrywania.


Może również Cię zainteresuje

crossmenu