1 kwietnia, 2022

Skąd brać pomysły na odcinki podcastu? 

Ile razy zdarzyło Ci się, że nie miałeś_aś pomysłu na to, o czym nagrać nowy odcinek podcastu? Po przeczytaniu tego artykułu taka sytuacja już się nie powtórzy! Stworzymy aż 50 pomysłów na nowe tematy odcinków!

Postaw się w roli słuchacza

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że tematy musisz dobierać tak, aby były one ciekawe i wartościowe dla Twojego słuchacza. Tylko skąd wiedzieć, o czym chce słuchać Twój odbiorca? 

Najczęściej zadawane pytania

Jeżeli masz już zbudowaną społeczność, to pewnie widzisz jakie pytania najczęściej się tam pojawiają.  Te pytania, to idealne tematy na Twoje podcasty! Są to realne problemy Twoich odbiorców, a co za tym idzie, bardzo chętnie usłyszą na nie odpowiedź. Zaletą tego, że dane zagadnienie poruszysz w odcinku, będzie to, że będziesz mógł odpowiedzieć wyczerpująco. Wyobraź sobie, że na jakieś pytanie odpowiedzieć musisz za pomocą komentarza, a teraz porównaj to do możliwości, jakie daje Ci mówienie na ten temat w trakcie podcastu przez X minut. Twój słuchacz otrzyma wyczerpującą odpowiedź, która będzie dla niego znacznie bardziej zrozumiała niż krótki komentarz. Oczywiście nie każde pytanie nadaje się na odcinek, ale skoro udało Ci się wystartować z podcastem, to nie będziesz mieć problemu z selekcją tych pytań. 

Nie masz społeczności? To żaden problem!

Jeżeli nie masz jeszcze własnej społeczności, to żaden problem. Wiele osób przecież zaczyna właśnie od podcastu, więc nie ma zbudowanej społeczności, a co za tym idzie, nie mają gotowych pytań. Nic straconego. Odnajdź kilka grup na Facebooku, które dotyczą tej samej tematyki, którą chcesz poruszać w swoim podcaście i to tam obserwuj najczęściej zadawane pytanie. Wyszukuj je i spisuj. Dzięki temu lista Twoich pomysłów na odcinki ciągle będzie się powiększała.

Sprawdź co ludzie najczęściej sprawdzają w wyszukiwarce

Pomyśl teraz. Jeżeli jakiś temat jest dla Ciebie nowy lub niekoniecznie zrozumiały, to gdzie w pierwszej kolejności szukasz odpowiedzi? Tam, gdzie wszyscy, czyli wyszukiwarka Google. Czy zatem jest lepsze miejsce, aby odnaleźć pytania nurtujące Twoją grupę odbiorców? Jest to jedna z lepszych metod. Tylko jak sprawdzić jakie pytania nurtują Twoich słuchaczy? 

AnswerThePublic

Tutaj z pomocą przychodzi strona answerthepublic. Przejdź na nią, wybierz lokalizację, a następnie język wyszukiwania. Ostatnim krokiem jest wybór jednego lub dwóch słów, które określają Twoją branżę, produkt czy temat podcastu.

W przeciągu niecałej minuty masz gotowych prawie 50 tematów na nowe odcinki podcastów. Oczywiście nie wszystkie się na nie nadają ale jeżeli po selekcji zostanie Ci 30, 20 czy nawet 10 to i tak jest to świetny wynik jak na kilka minut pracy. Pamiętaj, że użyliśmy dopiero jednego słowa, a przecież z Twoją tematyką może być powiązane dużo więcej wyrazów.

Weźmy dla przykładu słowo fizjoterapeuta. Oprócz tego możesz jeszcze użyć takich słów jak ból kręgosłupa, stawy czy rehabilitacja. A jeżeli faktycznie jesteś fizjoterapeutą, to bez problemu wymienisz teraz 10 kolejnych słów. Takim sposobem w kilkanaście minut masz gotowe kilkanaście lub kilkadziesiąt tematów.

Gotowe pomysły na odcinki


Ludzie lubią słuchać o błędach i sukcesach

Jedną z ciekawszych rzeczy, jaką możesz zrobić, aby budować zaufanie wśród swoich słuchaczy, jest przyznanie się do błędów. Umówmy się, nie popełnia ich tylko ten, kto nic nie robi. Powiedzenie „Ucz się na cudzych błędach” jest niestety równie popularne co nieskuteczne.

Bardzo często próbujemy być mądrzejsi i udowodnić, że się da. No ale w większości przypadków niestety się nie da. Czy to złe? Oczywiście, że nie! Nic tak nie uczy jak praktyka. Ale skoro już te błędy popełniasz, to dlaczego nie podzielić się przemyśleniami na ich temat ze swoimi odbiorcami? Niech usłyszą, że po drugiej stronie jest również człowiek. Obawą może być to, że stracisz w ich oczach pozycję eksperta. Ale zastanów się. Czy osoba, która ciągle testuje, rozwija się i ulepsza swoje umiejętności, będzie odbierana gorzej niż ktoś, kto tylko kreuje się na eksperta? Jako ludzie mamy zdolność do wyczuwania kto jest szczery i prawdziwy w swoich działaniach. Szczególnie słuchając podcastu danej osoby.

Ustal, że co jakiś czas opowiadasz o jakichś porażkach, błędach czy sukcesach. Mogą to być też sukcesy i porażki Twoich klientów, jeżeli nie mają nic przeciwko temu. Tylko nie przesadzaj z intensywnością, niech głównym tematem będą problemy Twoich słuchaczy.

Testy, recenzje i porównywarki

Jakikolwiek zakup planujemy, to przeważnie proces zakupowy zaczyna się od wyszukania kilku produktów czy aplikacji i następnie porównanie ich względem siebie. Ludzie potrzebują testów, recenzji i porównań. Niektórzy twórcy opierają na tym cały swój przekaz. Wykorzystaj to również u siebie, jeżeli pomożesz słuchaczowi dokonać odpowiedniego wyboru, to wzmocnisz jego zaufanie względem siebie

Jeżeli mówisz o finansach, to możesz zrecenzować różne aplikacje do prowadzenia budżetu domowego. Jeżeli jesteś księgowym, to stwórz porównanie programów do wystawiania faktur. Twój kanał skierowany jest do osób uczących się języków obcych? Porównaj kilka znanych aplikacji do nauki słówek. Niezależnie od tematyki podcastu, zawsze znajdziesz coś, co ułatwi wybór Twojemu słuchaczowi.

Top 5… 

5 aplikacji, które sprawiły, że jestem bardziej produktywny. 3 nawyki, od których zaczynam każdy dzień. 5 sposobów na… Takie tytuły zawsze ciekawią ludzi i chętnie w nie klikają. Jeżeli coś działa u Ciebie, to dlaczego Twój słuchać nie miałby spróbować zastosować tego u siebie? W tym przypadku pomysłów na temat odcinka może być mnóóóóśtwo, idealnie gdyby były powiązane z przesłaniem Twojego podcastu.

Jeżeli mówisz o zdrowiu, to wymień 5 aplikacji pomagających w utrzymywaniu zdrowego stylu życia. Jeżeli pomagasz oszczędzać pieniądze, to wymień 3 nawyki, które pozwoliły Ci odkładać więcej pieniędzy.

Opowiedz o sobie i swoim hobby

Jeżeli masz już rzeszę stałych słuchaczy, to mogą być zainteresowani tym, jak wygląda Twój przykładowy dzień. Jak planujesz swoje projekty i codzienne zadania. Jak dzielisz czas na ten przeznaczony dla rodziny i na ten, w którym poświęcasz się pracy. 

Twoi słuchacze często próbują Cię naśladować. Dlatego dzielenie się z nimi rzeczami, których nie pokazujesz na co dzień, może być bardzo ciekawe. Spróbuj raz na kilkanaście odcinków wplątać to w swój podcast i sprawdź, jak zareagują na to Twoi słuchacze.

Wymyśl 50 pomysłów na odcinki

Nie chciałbym wypuszczać Cię stąd z niczym. Poniżej zostawiam Ci do pobrania gotowy planer. Pobierz go, a następnie otwórz na komputerze lub wydrukuj w zależności, która opcja jest dla Ciebie wygodniejsza. 

Stwórz 50 tematów dla swojego podcastu. Jedna bardzo ważna rzecz. To, że je wypiszesz, nie oznacza, że musisz faktycznie nagrywać na ten temat. Chodzi o to, żeby w każdej chwili móc sięgnąć po tę listę. Teraz gdy nie będziesz wiedzieć, o czym nagrywać możesz po prostu otworzyć przygotowany plik lub spojrzeć na wydrukowaną kartkę. Nie ma nic gorszego niż zawiesić podcast z powodu braku pomysłów na nowe odcinki.

Może również Cię zainteresuje

crossmenu