jak stworzyc intro do podcastu
17 maja, 2023

Jak stworzyć INTRO i OUTRO do podcastu?

To jest wpis z serii: Od 0 do 100 słuchaczy. O tym jak wystartować z własnym podcastem. Całą serię znajdziecie na naszej podstronie - Stwórz własny podcast. Dzisiaj zajmiemy się intro i outro. Wyjaśnimy, po co nam intro i outro, a także, jak je stworzyć.

Dlaczego powinniśmy stworzyć intro i outro do podcastu?

Po pierwsze pomaga stworzyć strukturę odcinka. Na początku możemy mieć zajawkę, następnie intro, które połączone z muzyką w tle rozdziela wprowadzenie od późniejszej części merytorycznej. Na końcu outro, znowu z muzyką. Dzięki temu nasz podcast jest podzielony, a to dodaje profesjonalizmu, bo nie jest to nagranie wszystkiego ciągiem.

Intro podcastu

Skupmy się teraz na samym intro. Intro pełni funkcję powitania z słuchaczem. Wyobraź sobie, że któryś ze słuchaczy zaczyna Cię słuchać od 20 odcinka. Trafił na Twój podcast przez przypadek i pewnie jest ciekawy, kim jesteś i o czym w ogóle jest ten podcast. Właśnie dlatego tworzymy takie intro. Element powtarzalny, nagrany raz, a wrzucany do każdego odcinka, żeby słuchacz, który trafił na nasz podcast, wiedział dokładnie, kogo słucha. Z tego powodu w intro warto się przedstawić, powiedzieć jedno, dwa zdania o sobie, a także jedno, dwa zdania o tym, o czym jest podcast i dlaczego go tworzysz.

Outro podcastu

Outro to z kolei zakończenie odcinka. W nim możemy podziękować za przesłuchanie odcinka do końca, pożegnać się, powiedzieć, kiedy będzie kolejny odcinek. Jedna ważna rzecz w outro, o której dobrze pamiętać, to pewne call to action, czyli zachęcenie słuchacza do zrobienia jakiegoś kolejnego kroku, o których za chwilę.

Pamiętaj, że intro i outro możesz za jakiś czas zmienić, np. jeżeli poczujesz się pewniej przed mikrofonem i będziesz chciał, żeby lepiej brzmiało lub jeśli będziesz chciał zmienić muzykę, której wcześniej użyłeś. Wtedy do nowych odcinków będziesz dodawał odświeżoną wersję.

Oczywiście możesz do każdego odcinka nagrywać nowe intro i outro, w których np. będziesz podawał numer oraz tytuł odcinka, ale uważam, że nagranie jednego wspólnego dla wszystkich odcinków, zwłaszcza na początku, ułatwi sprawę i tworzenie podcastu będzie mniej skomplikowane, bo dwa elementy będziesz miał za każdym razem gotowe.

Inspiracje w tworzeniu podcastu

Wybrałem cztery podcasty, które w mojej ocenie mają świetne intro, więc jeśli szukasz inspiracji, to na pewno ją w nich znajdziesz.

Pierwszy: podcast Technologicznie, gdzie całość brzmi naprawdę genialnie, musisz to koniecznie sprawdzić.

Drugi: to oczywiście podcast Marka Jankowskiego i jego Mała Wielka Firma. Marek do każdego odcinka podchodzi indywidualne, za każdym razem w intro mówi, który to jest numer odcinka, a także podaje jego tytuł. Zostawiam Ci to do sprawdzenia.

Trzeci: Szymon Negacz i podcast Nowoczesna sprzedaż i marketing. Świetnie dobrana muzyka do głosu Szymona

Czwarty: podcast Skuteczny CEO Radka Drzewieckiego w swoim podcaście, gdzie też wszystkie z sobą idealnie współgra.

Tworzymy intro i outro podcastu

Przejdźmy teraz do pracy, czyli stwórzmy intro i outro na potrzeby naszego podcastu. Intro powinno zawierać powitanie, przedstawienie Ciebie, tego kim jesteś, a także kilka słów o twoim podcaście. To intro do podcastu, które przygotowałem. Może być dla Ciebie wzorem podczas pracy nad własnym. Nasze intro nagrywam za pomocą programu Audacity. Nagranie zależy zapisać, a jeżeli będziesz chciał je później edytować, pamiętaj o wybraniu opcji Zapisz projekt jako.

Cześć, nazywam się Mateusz Lewandowski i jestem współzałożycielem marki Podkastuj, gdzie pomagamy twórcą w produkcji i postpromocji ich podcastów. Słuchasz audycji Podcast Up, gdzie mówimy o tym, jak skutecznie rozwijać swój podcast. Zapraszam Cię do dzisiejszego odcinka.

Intro gotowe, teraz zajmiemy się outro. Zauważyłem, że podcasterzy różnie podchodzą do zakończenia podcastu. Niektórzy wstawiają na koniec samą muzykę, która jest zamknięciem podcastu. Jednak wydaje mi się, że warto wykorzystać outro bardziej efektywnie i wstawić tam jakieś call to action, tak żeby zachęcić odbiorcę do jakiejś interakcji poza podcastem. Uważam, że jedno call do action jest wystarczające do jednego odcinka. Możesz nagrać np. cztery różne outra i dodawać je zamiennie do swoich odcinków. Taki przykładowy tekst na koniec:

To już wszystko w tym odcinku. Dziękuję Ci za przesłuchanie. Jeżeli chcesz pomóc w rozwoju mojego kanału, to:

·   zostaw komentarz,

·   zostaw subskrypcję,

·   udostępnij ten odcinek na swoich social mediach,

·   wyślij ten odcinek swojemu znajomemu,

·   zapisz się do newslettera itd.

Skup się na jednym call to action, maksymalnie dwóch. Na końcu możesz jeszcze wstawić przypomnienie o tym, kiedy pojawia się nowy odcinek, czyli np. Do usłyszenia za tydzień we wtorek o 17.

W naszym przypadku będziemy chcieli zachęcić słuchaczy do zapisu do newslettera. Nasze gotowe outro brzmi:

To już wszystko w tym odcinku, dziękuję Ci za przesłuchanie go do samego końca. Jeżeli chcesz otrzymywać materiały z tego i pozostałych odcinków na swojego maila, to zapisz się do naszego newslettera. Gwarantuję i obiecuję zero spamu. Link znajdziesz w opisie. Tymczasem do usłyszenia za tydzień we wtorek.

Podsumowanie

Mamy gotowy tekst intro i outro. W kolejnym odcinku Sebastian, który zajmuje się montażem, pokaże Ci jak zmontować intro i outro, jak podłożyć pod nie muzykę, którą już wcześniej wybrałeś/wybrałaś.

Może również Cię zainteresuje

crossmenu