16 grudnia, 2023

Czy na podcastach się zarabia?

Tak, jak najbardziej na podcastach można świetnie zarobić - inaczej byłoby ich zdecydowanie mniej. Jednak wokół zarabiania na tego typu treściach narosło wiele mitów często powielanych przez osoby, które nigdy ich tworzeniem się nie zajmowały.

Dlatego też w tym artykule przybliżymy temat zarabiania na podcastach oraz możliwości monetyzacji, jakie ma ich twórca.

Jakie są możliwości zarabiania na podcastach?

Na podcastach można zarabiać w gruncie rzeczy na trzy główne sposoby. Pierwszym z nich są reklamy i sponsorzy, drugą opcją są płatne subskrypcje oraz dodatkowe treści, a trzecią jest promocja własnych usług i produktów. Nie dostaje się żadnego wynagrodzenia za ilość wyświetleń, polubienia, czy ilość subskrypcji (a z takimi opiniami się spotkaliśmy).

Zarabianie na podcastach za pomocą reklam i sponsorów

W przypadku tej metody zarabiania na podcaście konieczne jest nawiązanie współpracy z firmami i markami, które byłyby zainteresowane promocją swoich produktów lub usług wśród grupy docelowej Twojego podcastu.

Tego typu współprace polegają po prostu na tym, że podczas danego odcinka polecisz słuchaczom firmę, z którą udało Ci się nawiązać współpracę, a w zamian za to otrzymasz stosowne wynagrodzenie. Jeśli zaś chodzi o jego wysokość wszystko zależy od tego, w jakiej branży działasz, kim są Twoim słuchacze oraz oczywiście na jak dużą ilość wyświetleń oraz zapoznania się z ich ofertą może liczyć marka, którą promujesz.

Tego typu współprace mogą być bardzo dochodowe - najwięksi twórcy potrafią otrzymać setki tysięcy złotych za tego typu promocję, jednak należy mieć świadomość tego że dojście do takiego poziomu potrafi trochę zająć.

Inną opcją zarabiania na reklamach jest oczywiście publikowanie podcastu na wielu platformach w tym np, na YouTube, gdzie po spełnieniu odpowiednich warunków każde wyświetlenie reklamy zapewni ci dodatkowy zarobek z Twojego podcastu.

Zarabianie na podcastach za pomocą płatnych subskrypcji i wsparcia słuchaczy

Na swoim podcaście możesz również uruchomić możliwość płatnej subskrypcji. Możesz dzięki temu oferować treści premium dla słuchaczy, którzy płacą abonament. Na przykład, specjalne odcinki, wczesny dostęp do nowych epizodów, czy dodatkowe materiały dostępne tylko dla subskrybentów.

Oprócz tego bardzo popularne stały się programy takie jak Patronite, czy Patreon, które pozwalają słuchaczom wspierać Twój podcast poprzez regularne, miesięcznie dotacje. W zamian możesz oferować im różne bonusy, takie jak wspomnienia w odcinkach, ekskluzywne Q&A, czy gadżety.

Zarabianie na podcaście promując swoje produkty i usługi

Jest to najbardziej oczywista możliwość zarabiania na podcaście. Dzięki niemu możesz promować swoje własne produkty lub usługi i sprzedawać je swoim słuchaczom.

Do możliwych usług, czy produktów należą:

  • Produkty fizyczne
  • Specjalistyczne usługi
  • Kursy, Książki i E-Booki
  • Konsultacje
  • Różne wydarzenia na żywo, warsztaty i konferencje
  • Afiliacja
  • Produkty markowe jak np. koszulki, czy kubki
  • I wiele innych… Możesz tak naprawdę wszystko

Jak zwiększyć zyski z podcastu

Oczywistą odpowiedzią na to pytanie jest oczywiście zwiększenie wielkości swojej bazy odbiorców. To otworzy możliwość większych i bardziej dochodowych współprac z markami oraz będziesz w stanie dotrzeć do większej grupy odbiorców.

Jednak oprócz zwiększenia popularności swojego podcastu warto również zastanowić się nad dodatkowymi opcjami. Możesz np. stworzyć newsletter, a za pomocą podcastu pozyskiwać maile do użytkowników. Przez newsletter oprócz dostarczania wartościowych treści, możesz również co jakiś czas sprzedawać swoje produkty lub usługi.

Dzięki temu będziesz ciągle budować bazę odbiorców, a za pomocą sekwencji konkretnych i zoptymalizowanych maili zwiększysz swoje zyski z podcastu.

Warto też pomyśleć nad wprowadzeniem dodatkowych produktów do Twojej oferty - jeśli dzięki nim pomożesz swojej grupie docelowej - będą oni zainteresowani ich zakupem.

Oprócz tego warto być wszędzie, czyli na wszystkich platformach gdzie możesz opublikować swój podcast, ponieważ każda z nich ma swoich użytkowników, którzy będą zainteresowani Twoimi treściami - więc nagrać dany odcinek wystarczy raz, a możesz go opublikować na wielu różnych platformach, dlatego też nie ma co się ograniczać.

Dodatkowo ciekawą obecnie opcją są shorty, reelsy i tiktoki. Możesz wycinać krótkie 60 sekundowe klipy ze swojego podcastu i publikować je na YouTube, TikToku, Instagramie i Facebooku. Dzięki temu szybciej zbudujesz swoją popularność, przyciągniesz dodatkowy ruch na swój podcast, a także otworzysz sobie drogę do nowych współprac z markami.

A jeśli potrzebujesz pomocy z edycją swojego podcastu i tworzeniem właśnie takich dodatkowych treści to skontaktuj się z nami - chętnie w tym pomożemy!

Może Cię również zainteresować: Jak można zautomatyzować pracę przy podcaście.

Może również Cię zainteresuje

crossmenu